Lees verder
'We moeten onszelf continu opnieuw uitvinden. Markten komen op en verdwijnen. We zullen dus vooruit moeten lopen om ons bestaansrecht te garanderen', aldus Guido Naberfeld, hoofd Global Product Development bij Covestro, het voormalige Bayer MaterialScience.
Lucien Joppen Antwerpen

Naberfeld was de keynote speaker op het Annual Event van Biorizon dat vandaag plaatsvond in Antwerpen. Covestro is een van de vele private partners in het onderzoeksconsortium waarin verschillende routes naar bio-aromaten worden onderzocht. Volgens Naberfeld een markt met potentieel voor zijn bedrijf, waarbij duurzaamheid een belangrijke drijfveer is, maar ook functionaliteiten een rol spelen.

Het valt op dat Covestro goed kijkt naar maatschappelijke ontwikkelingen en deze door probeert te vertalen naar haar producten en de applicaties waarin deze worden gebruikt. Enkele voorbeelden: het lichter en dus brandstof-efficiënter maken van transportmiddelen op het gebruik van polycarbonaat voor windturbines.

Matras van CO2

Volgens Naberfeld zijn er voor hem twee relevante routes naar chemie en/of kunststoffen die niet gebaseerd zijn op fossiele grondstoffen. ‘In de eerste wordt CO2 gebruikt als grondstof, in de tweede route is biomassa de grondstof. We hebben onlangs via de eerste route een matras geproduceerd van polyurethaanfoam. Dit materiaal is niet alleen duurzamer, het heeft ook betere eigenschappen dan PU-foam van aardolie.’
Covestro onderzoekt ook of het aniline – een aromatische compound – op grote schaal kan produceren op basis van biomassa. Dit proces is gebaseerd op twee stappen: een fermentatie en een chemische katalyse. Covestro gebruikt op jaarbasis maar liefst 1 miljoen ton, het equivalent van 20 procent van de totale productie wereldwijd.