Lees verder
'Maak de circulaire economie belangrijk voordat het urgent wordt.' Dat is het motto bij het boek Route Circulair – een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel dat afgelopen donderdag bij de Circulair Expo in Hoofddorp werd gepresenteerd. Het afgelopen jaar heeft een team van onderzoekers wetenschappelijk praktijkonderzoek gedaan onder ruim 31 beslissers van bedrijven als Auping, Canon, DSM en Philips.
Redactie / Hoofddorp

De onderzoekers laten in het boek zien dat circulaire bedrijfsmodellen kansen biedt en dat grondstoffenschaarste niet altijd de belangrijkste drijfveer is voor circulaire innovatie. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Kirkman Company, Powered by Meaning en Erasmus Universiteit Rotterdam. Onder begeleiding van een commissie bestaande uit donateurs van Stichting Management Studies.

Je kunt geen krant, tijdschrift of website openen, of je leest wel iets over hoe we de circulaire economie succesvol kunnen maken. En er worden tal van congressen rond dit thema georganiseerd. Maar wat wordt er nou daadwerkelijk van bedrijven verwacht die met de circulaire businessmodellen aan de slag willen? En op welke onderdelen van de organisatie moet je sturen om echt impact te maken?

Kansen

De belangstelling voor circulariteit groeit. Dit bewijzen de 31 geïnterviewde organisaties voor het boek ‘Route Circulair’. Zo zorgt een circulair bedrijfsmodel ervoor dat bedrijven efficiënter omgaan met materialen, verlaagt dit het afval en vermindert het de afhankelijkheid van grondstoffen. Daarbij kan een circulair businessmodel zorgen voor kostenverlagingen en kunnen technologische product- en procesinnovaties leiden tot betere bedrijfsprestaties. Ook blijkt vaak dat kwalitatieve hoogwaardige producten en diensten baat hebben bij een circulair businessmodel.

Natuurlijk is een transformatie van een bedrijf naar een circulair businessmodel volgens de onderzoekers in het geheel geen sinecure. De ‘early adopters’ zijn vandaag al begonnen met het zetten van de eerste stappen. De transitie naar een circulair bedrijfsmodel heeft gevolgen voor de gehele organisatie, waarbij ook de keten onder de loep genomen moet worden. Partnership is hierbij de sleutel tot succes, zo stellen de onderzoekers in hun boek.