Lees verder
Rijkswaterstaat wil haar (onderhouds)werkzaamheden verduurzamen. Onlangs kreeg BAM de opdracht om een bepaald tracé op de N18 met duurzame(re) materialen aan te passen.
's-Hertogenbosch

Rijkswaterstaat heeft de toepassing van biobased materialen en/of duurzaam (geproduceerd) beton voorgeschreven. Biobased materiaal bestaat voor minimaal 30 procent uit organisch en recyclebare bestanddelen. BAM zal duurzaam beton toepassen dat met 20 procent CO2-uitstootvermindering is geproduceerd. Het duurzame beton wordt verwerkt in de wanden en de vloeren van de fietstunnels, in de verharding van de twee carpoolplaatsen en in geleidebarrières. Als biobased materiaal wordt hout toegepast in de fietsparkeervoorzieningen en houtvezelbeton in geluidsschermen.

Duurzaam inkopen

De aanbesteding van het werk aan de N18 tussen Varsseveld en Lichtenvoorde past bij de aanpak duurzaam inkopen van Rijkswaterstaat. Zij wil in dit project met BAM laten zien dat het toepassen van deze materialen technisch gezien zeer goed mogelijk is én leidt tot milieuwinst. Dit project draagt dan ook bij aan de doelstelling om duurzaamheid in infrastructurele projecten te verhogen en het energieverbruik met 20 procent te verlagen. Zo geeft Rijkswaterstaat invulling aan het kabinetsbeleid dat gericht is op groene groei. Daarnaast werkt Rijkswaterstaat in de Green Deal Duurzaam GWW nauw samen met opdrachtgevers en opdrachtnemers om de sector duurzamer te maken.