Lees verder
'De industrie, meaning brand brand owners en jonge consumenten maken zich klaar voor de komst van hernieuwbare conceptproducten. Dit is goed nieuws aangezien er in de afgelopen tien jaar niet veel producten binnen dit domein zijn gelanceerd.'
Lucien Joppen Brussel

Tom van Aken, CEO van Avantium, keek terug op de afgelopen tien jaar, tijdens de EFIB-conferentie in Brussel. EFIB viert haar tiende verjaardag: een decennium waarin het gegroeid is van een klein evenement tot een van de belangrijkste internationale ontmoetingsplaatsen voor de Europese bio-economie.

Volgens Van Aken worden de laatste tien jaar gekarakteriseerd door een relatief langzame, maar stabiele vooruitgang. Het klopt dat niet veel producten de markt hebben gehaald, nog niet, maar merkeigenaren en consumenten zijn klaar voor conceptproducten die duurzamer zijn dan de bestaande, stelde Van Aken. ‘Hebben wij in de afgelopen tien jaar onze afhankelijkheid van fossiele bronnen en de klimaatverandering teruggedrongen? Nee. Toegegeven, de huidige olieprijzen maken het een uitdagende taak. Maar hoe dan ook, de interesse van de industrie en consumenten, en het groeiende besef ten opzichte van klimaatverandering, laten zien dat het tij aan het keren is.’