Lees verder
Wouter van den Berg, directeur Yparex, produceert onder meer 100 procent biobased tie resins
Redactie

Wat is jullie meest succesvolle innovatie tot nu toe?


‘Qua omzet is het produceren van hechtfolie uit korrels een zeer succesvolle stap geweest. Ik kan helaas niet vertellen over de specifieke applicaties, anders worden de concurrenten van onze klanten wijzer. Het is niet zozeer dat de marge significant hoger is met deze applicatie, maar wel dat we een nieuwe markt hebben aangeboord.’

Wat is cruciaal in een succesvol innovatietraject?


‘Voor Yparex is dat we aan specifieke klanten op maat gemaakte oplossingen op gebied van hechting kunnen leveren. Door deze eenopeenbenadering onderscheiden we ons ook in de markt. Daar staat vanzelfsprekend een bepaald minimumvolume tegenover. We kunnen niet voor een paar honderd m2 alle registers opentrekken.’

Gouden tip aan collega-ondernemers?

‘Staar je niet blind op het samenwerken met grote(re) bedrijven. Het klinkt vaak interessant voor de buitenwereld, maar vaak wordt vergeten dat grotere spelers sneller hun strategie wijzigen dan mkb-ers, waardoor onderzoekstrajecten ineens minder urgent kunnen zijn voor een groot bedrijf. Daar komt bij dat beide ‘partijen’ verschillende talen spreken. Mijn ervaring is dat mkb-ers het best samenwerken met collega-ondernemers.’